Dr. Anna Fuchs

Curriculum Vitae

Anna Fuchs studierte an der Eötvös Loránd Universität in Budapest, wo sie einen Magister in Geschichte sowie einen Magister in Ungarischer Sprache und Literatur erlangte und zudem einen Abschluss in Digitalen Geisteswissenschaften erwarb. Anschließend hatte sie ein Doktorandenstipendium im Rahmen des Studienprogramms für Ungarische Literatur inne und wurde 2013 mit ihrer Dissertation zum Thema „Dekadenz als literarische Konvention“ am Institut für Literaturwissenschaften der Eötvös Loránd Universität promoviert. Von 2004 bis 2012 leitete sie dort außerdem eine Arbeitsgruppe zur Erstellung der elektronisch-kritischen Edition der Prosa von Attila József. Forschungsstipendien führten sie unter anderem an die Biblioteca Marciana in Venedig und an die Universität La Sapienza in Rom. Zuletzt war Dr. Fuchs wissenschaftliche Mitarbeiterin am Humanwissenschaftlichen Forschungszentrum der Ungarischen Akademie der Wissenschaften (Magyar Tudományos Akadémia). Von Juli bis September 2015 war sie Fellow am Käte Hamburger Kolleg „Recht als Kultur“.

Forschungsprojekt

Decadent Literature as Transgression which can break Criminal Law and rejects Human Rights

Transgression was a defining element of Decadence. At the end of the 19th century, the Decadents thought that progress had led to a world of artlessness, in which chosenness was of no value any longer. They identified themselves not as progressive, but just on the contrary, as believers in decline. They readily accepted the negative nickname “decadent” and proudly bore it and re-evaluated it as a positive attribute. They radically re-interpreted all values common to the modern world, a process explicitly expressed in the title of Huysmans’s novel, “A rebours,” which, in plain English, means “inversely.” They thought that the values modern society commonly bases itself upon, such as strength, health or enlightened moral principles could not be culture-generating values, and therefore they, at least in literature, practiced the cult of weakness and illness and questioned the intellectual achievements of the Enlightenment. Their criticism, however, was not conservative. Former traditions or church no longer meant a reference point for the Decadents. They considered the writer, the artist to be the only measure of value and they questioned all written or unwritten rules that meant the restriction of art for them. Their reinterpretation of values related not only to aesthetic rules but to law and morals as well. They disdained people who respected the law. However, the Decadents did not want to humanize the criminal law of their time. They looked down on human rights as well, because the concept of their own superiority led them to the rejection of humanity. By focusing on the different interpretations of Baudelaire’s trial and Stefan George’s poem cycle Algabal, I would like to contribute to revealing the inhuman side of Decadence.

Publikationen (Auswahl)

  • La cultura italiana nelle apere di Jenő Péterfy, in: Rivista di Studi Ungheresi, Rome, 2013, 12, S. 110-117.
  • Turn-of-the-century Aestheticism in the Early Articles of Dezső Kosztolányi, in: Trans. revue de littérature générale et comparée, 2010, 10, verfügbar unter: http://trans.revues.org/411.
  • A barokk szerepe Szentkuthy Miklós két antik témájú regényében [Die Rolle des Barocks in zwei Romanen über die Antiquität von Miklós Szentkuthy], in: Literatura, 2013, S. 313-417.
  • A nem-szép megszépítése [Die Verschönerung der Hässlichkeit], in: Literatura, 2012, S. 347-353.
  • A dekadencia Szini Gyula művészetétben [Die Dekadenz in den Schriften von Gyula Szini], in: Kalligram, Dezember 2011, S. 89-93.
  • Esztétikai töltetû vallás a századfordulón [Die ästhetische Rolle der Religion um 1900], in: Literatura, 2011, S. 314-325.
  • A századforduló irodalmiassága Kosztolányi korai publicisztikai írásaiban [Ästhetizismus in den publizistischen Schriften von Dezsö Kosztolanyi], in: Tiszatáj, Mai 2010, S. 58-63.